top of page

Algemene Voorwaarden

(geldig vanaf 01/04/2022)

 

1) Deze voorwaarden zijn van toepassing op al onze offertes en overeenkomsten waarvan ze integraal deel uitmaken. Door goedkeuring van de offerte, verklaart de klant zich akkoord met de voorwaarden van Vemi Projects.

 

2) Offertes van Vemi Projects zijn vrijblijvend en niet bindend.  Ingeval van vergissingen, druk- of schrijffouten, is Vemi Projects hierdoor niet gebonden en aanvaardt de klant dat er een afrekening of credit nota kan worden opgesteld met de correcte prijs.

 

3) De eventuele meerkosten vallen ten koste bij de klant, tevens behoudt Vemi Projects zich het recht om extra werken, niet genoteerd op de offerte, te weigeren.

 

4) De bedragen op de offerte staan vermeld inclusief alsook exclusief BTW. De BTW valt steeds ten laste van de klant.

 

5) Indien de klant de offerte slechts gedeeltelijk goedkeurt of wijzigingen wenst aan te brengen, kan Vemi Projects de desbetreffende offerte herbekijken.

 

6) Indien de offerte getekend voor akkoord naar ons wordt teruggestuurd, nemen wij uw werf op in de planning en bestellen we de nodige materialen. Indien achteraf de keuze van de offerte gewijzigd wordt, dienen wij de bestelde materialen aan te rekenen.

 

7) Verkochte goederen worden niet teruggenomen noch geruild, tenzij anders overeengekomen tussen koper en verkoper, vastgelegd op papier.

 

8) Annulatie door de klant van een goedgekeurde offerte zowel voor de start van de werken als tijdens de uitvoering van de werken, resulteert in een forfaitaire schadevergoeding van 20% op het totaalbedrag van de betreffende offerte. Indien er reeds materialen zijn besteld/geleverd of werken reeds uitgevoerd werden, worden deze ook aangerekend.

 

9) Indien wij zelf de overeenkomst verbreken of annuleren of indien de overeenkomst door ons toedoen wordt verbroken, is de klant gerechtigd op een zelfde vergoeding lastens ons. Indien art. 1794 van het B/V door de klant zou worden ingeroepen, wordt de post van al wat Vemi Projects bij de aanneming had kunnen winnen, bepaald op 10% van de afgezegde werken.

 

10) Conform de wettelijke bepalingen is het de taak van de klant een veiligheidscoördinator aan te stellen en de nodige vergunningen te bekomen. Voorzieningen opgelegd door de veiligheidscoördinator en die niet gekend waren op het ogenblik van het indienen van de offerte, zijn niet in de offerte inbegrepen, tenzij anders vermeld. Deze voorzieningen zullen worden doorgerekend aan de klant.

 

11) Vemi Projects factureert als volgt, 30% aanbetaling bij goedkeuring offerte, 30% aanbetaling bij opstart van de werken en 40% als eindfactuur. Vemi Projects verrekend alle betaalde voorschotten en periodieke facturen bij opmaak van de eindfactuur. Bij wanbetaling kan Vemi Projects de werken opschorten tot volledige betaling van openstaande facturen heeft plaatsgevonden. Bij blijvende wanbetaling wordt dit aanzien als een annulatie.

 

12) De leverings- en uitvoeringstermijnen worden steeds zonder verbintenis medegedeeld. Geen enkele vertraging kan aanleiding geven tot ontbinding of verbreking van de overeenkomst noch recht geven op enige schadevergoeding, betalingsverplichting op te schorten en/of weigering van goederen in ontvangst te nemen. Wanneer de klant weigert de hem correct en onbeschadigd aangeboden goederen onmiddellijk in ontvangst te nemen, zijn de daaruit voortvloeiende kosten zoals vrachtkosten, kosten van opslag, nutteloze verplaatsingskosten en te lange wachttijden (meer dan 15 min.), voor rekening van de klant.

 

13) In geval van overmacht kan Vemi Projects een verlenging van de leverings- en uitvoeringstermijn gronden, zonder recht op schadevergoeding vanwege de klant. Als overmacht worden als voorbeeld beschouwd: ongevallen, slechte weersomstandigheden, stakingen, tekort aan werkkrachten en materiaal, ziekte, stroom- en nutsonderbrekingen, vertraging bij de leverancier en elke andere gebeurtenis vormt of ons ertoe dwingt de werken tijdelijk of definitief stil te leggen.

 

14) Wanneer de afgesproken leverings- en uitvoeringstermijn van de werken wordt verdaagd door de opdrachtgeven (eigenaar / werkleider / coördinator der werken / architect) kan Vemi Projects de reeds bestelde materialen voor de werf factureren en/of stockagekosten aanrekenen en is de klant een vergoeding verschuldigd van €25/dag voor gederfde winst. Vemi Projects bepaalt zelf wanneer de werken opnieuw kunnen aangevat worden, zonder dat hiervoor enige vergoeding wegens vertraging verschuldigd is.

 

15) Indien de klant tijdens de uitvoering van de werken bijkomende werken vraagt, hetzij wijzigende werken, hetzij meer werken, heeft Vemi Projects het recht op verlenging van de uitvoeringstermijn.

 

16) Elektriciteit/stromend leidingwater zullen op de kosten van de klant vóór de uitvoering van de werken ter onzer beschikking worden gesteld. Indien de goederen en/of materialen niet gebruikt kunnen worden door het ontbreken van de voorgenoemde nutsvoorzieningen wordt een forfaitair bedrag aangerekend van €25/uur, met een maximum van 8 werkuren per werkdag, tot deze voorzieningen bruikbaar zijn.

 

17) De klant staat in voor de nodige vergunningen en verzekeringen voor de volledige duur van de werken. Vemi Projects dient hiertoe geen bijzondere voorzorgen te nemen of een voorafgaand onderzoek in te stellen. Bij gebrek hieraan zullen eventuele schadevergoedingen, herstelmaatregelen, boetes,... integraal ten koste van de klant vallen.

 

18) De klant dient een parkeerplaats te voorzien van minimaal 10m en 3m breed op de werf. Indien deze parkeerplaats zich op de openbare weg bevindt dient de opdrachtgever in te staan voor alle taksen en vergunningen die daarvoor nodig zijn. Noodzakelijke nivellering van het terrein en aandammingen zijn integraal ten laste van de klant.

 

19) In het geval dat er leidingen in de muur of in de ondergrond aanwezig zijn, is men verplicht  deze door middel van aanduiding op de werf aan ons te melden of ze te laten opsporen door een gespecialiseerde firma. Zo niet is Vemi Projects niet verantwoordelijk

 

20) Behoudens andersluidend schriftelijk beding, gaat het risico na levering/plaatsing van de goederen over op de klant. De klant staat na de levering op de werf in voor schade aan en vervreemding van de goederen. De klant neemt voor dit alles een gegoede verzekering, ook tegen brand- en stormschade, dit alles in ons voordeel.

 

21) De uitvoering van de werken dient te gebeuren volgens de regels van het goed vakmanschap. Deze worden gespecificeerd in de eigenlijke overeenkomst of in de technische voorschriften van het WTCD, die op datum van de offerte beschikbaar waren. De klant aanvaardt deze uitvoeringsregels.

 

22)  Indien de uitvoering der werken ons personeel gevraagd wordt te helpen bij het verplaatsen van meubilair of gelijk welke voorwerpen, dan zal dit gebeuren onder de volledige verantwoordelijkheid van de klant. Geen vergoeding mag ons gevraagd worden wegens breken of beschadigen van welke aard ook. De werkuren hiervoor worden verrekend.

 

23) Afval van door de klant aangekochte materialen zal enkel tegen betaling door Vemi Projects verwijderd worden van de werf.

 

24) Bijkomende werken die niet voorzien zijn in onze offerte worden uitgevoerd in regie + vergoeding van de gebruikte materialen tenzij anders vermeld op de offerte. De uren voor deze werken worden gerekend vanaf het vertrek tot aankomst op het depot.

 

25) De partijen zien af van de opleveringsformaliteiten bij inbezitneming van het werk, na beëindigen van de werken. Dit geldt als goedkeuring van de werken, behoudens geldige betwisting die binnen 8 dagen na de beëindiging van de werken per aangetekende brief wordt geformuleerd.

 

26) De factuur geldt als garantiebewijs voor de klant ten aanzien van Vemi Projects. De garantietermijn start op de factuur vermelde datum. Deze garantie is niet van toepassing indien het gebrek voortvloeit uit een verkeerd gebruik, externe oorzaken, onjuist onderhoud of normale slijtageverschijnselen.

 

27) De aansprakelijkheid m.b.t. de geleverde gebruikte producten is beperkt tot de door de fabrikant verstrekte waarborgen.

 

28) Al onze facturen dienen per bankoverschrijving betaald te worden. Bij laattijdige of gedeeltelijke betaling zijn van rechtswege en zonder verdere aanmaning verwijlintresten verschuldigd gelijk aan 10% vanaf de vervaldag van de factuur tot op de datum van betaling. Tevens is een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd gelijk aan 15% van het factuurbedrag en met een minimum van €125 en dit wegens boekhoudkundige en administratieve onkosten ten gevolge van de laattijdige betaling. Alle inningskosten zijn niet in deze forfaitaire schadevergoeding inbegrepen en komen ten laste van de klant.

 

29) Betwistingen over leveringen, uitvoeringen of facturatie dienen te geschieden binnen de 8 dagen na levering, uitvoering en/of facturatie per aangetekend schrijven. Wij zijn niet aansprakelijk voor de zichtbare gebreken kenbaar gemaakt na voornoemde periode. Het contract kan op die basis niet meer ontbonden worden. Een klacht schorst in geen geval de betalingsverbintenis van de koper/opdrachtgever. Alle geleverde goederen blijven eigendom van Vemi Projects tot deze volledig betaald zijn. Verborgen gebreken die niet vallen onder de specifieke wettelijke waarborgregels van art. 1792 van het BW dienen uiterlijk binnen het jaar na uitvoering te worden ingeroepen.

 

30) Indien Vemi Projects naar aanleiding van een klacht van de opdrachtgever tot expertise besluit, zijn de kosten van de deskundigen voor rekening van de opdrachtgever.

 

31) Alle betwistingen in verband met de facturen, leveringen of werkzaamheden waarop ze betrekking hebben vallen uitsluitend onder de bevoegdheid van de rechtbanken uit het arrondissement waarin onze zetel gevestigd is.

 

32) Deze algemene aannemings- en verkoopsvoorwaarden kunnen worden vervolledigd of bevestigd door bijkomende voorwaarden die aangehecht worden aan onze offertes en orderbevestigingen waarvan ze integraal deel uitmaken.

 

33) De ongeldigheid, nietigheid en/of niet afdwingbaarheid van één of meerdere in deze voorwaarden beschreven bepalingen, brengt de geldigheid en de afdwingbaarheid van overige bepalingen niet in het gedrang. Op alles wat niet expliciet in deze algemene aannemings- en verkoopsvoorwaarden is geregeld, is het Belgisch recht van toepassing.

 

34) Vemi Projects hanteert een strikt privacy beleid in overeenstemming met de GDPR verordening.

 

35) Bij gebrek aan schriftelijke betwisting binnen een termijn van één maand vanaf de ontvangst van de factuur, wordt de klant geacht te erkennen dat (1) de werken worden verricht aan een woning waarvan de eerste ingebruikneming heeft plaatsgevonden in een kalenderjaar dat ten minste tien jaar vooraf gaat aan de datum van de eerste factuur met betrekking tot die werken, (2) de woning, na uitvoering van die werken, uitsluitend of hoofdzakelijk als privéwoning wordt gebruikt en (3) de werken worden verstrekt en gefactureerd aan een eindgebruiker. Wanneer minstens één van die voorwaarden niet is voldaan, zal het normale btw-tarief van 21% van toepassing zijn en is de afnemer ten aanzien van die voorwaarden aansprakelijk voor de betaling van de verschuldigde belasting, interesten en geldboeten.

​

​

​

​

bottom of page